Fokusområder ved markedsføring på Instagram

I dette innlegget skal jeg skrive om hva som er viktig at digitale markedsførere fokuserer på når de markedsfører på Instagram. Instagram er en veldig populær plattform og blir brukt av både unge og eldre, så potensiale er ubegrenset. Før jeg bestemte meg for å skrive om Instagram så vurderte jeg andre sosiale medier som, Facebook, TikTok og Snapchat. Grunnen til at jeg landet på Instagram er basert på erfaring. Etter å ha markedsført for 21m design så hadde jeg en positiv opplevelse ved markedsføring på både Facebook og Instagram, men det er sistnevnte jeg selv bruker mest. Både Snapchat og TikTok gled litt ut, dette fordi jeg synes det blir litt mer uformelt enn de to andre jeg nevnte.

Bilde hentet fra BBC. Link i Bildet.

Når jeg markedsførte for 21m design så markedsførte jeg for klær, altså spesifikke produkter. Til den type bransje synes jeg at Instagram er den perfekt plattform ettersom at den er skapt for å gi kunder informasjon i form av fokuserte bilder, istedenfor tekst, som passer bedre på f.eks. Facebook og LinkedIn.

Fokusområder

Skap en organisert feed. Når det kommer til selve feeden på Instagram er det mye å hente. En god feed vil vise frem profilen på best mulig måte og gir en mer helhetlig tone til bedriftens ansikt utad. En uorganisert feed kan få virksomheten din til å se «rotete» ut og det vil være uoversiktlig for kunden.

På bildet til høyre kan du se feeden til Moven AS, som drives av min venn, Alen Saric.

Han opprettholder en kontinuerlig rytme i innlegge sine slik at det er oversiktlig og ryddig. Alle bildene som havner i den venstre raden er natur/landskapsbilder av steder de jobber eller har jobbet. Raden i midten og raden til høyre er markedsføring av tjenesten.

Etter min mening er dette en optimal Instagram-feed og et godt utgangspunkt for alle virksomheter.

Samarbeid og influencermarkedsføring. «Teamwork makes the dream work». Det å ha samarbeidspartnere i profilerte figurer er en veldig god måte å markedsføre på. Virksomheten vil få tilgang til et nytt og enda større publikum som vil bli med på å løfte publisitet og engasjement. I et av mine tidligere innlegg skrev jeg om Bergans og deres «Team Bergans». De samarbeider med forskere og noen kjente profiler. Dette «laget» designer, tester og markedsfører deres produkter. Dette er et sunt og godt samarbeid hvor alle parter får noe godt ut av det. Det er slik et godt samarbeid skal fungere.

Bilde hentet fra kreativtforum.no. Link i bildet.

Vis frem dine kunder. Det er flere virksomheter som deler bilder og videoer av kundene sine som bruker eller nyter av produktet eller tjenesten de har kjøpt av dem. Dette er et veldig enkelt tiltak som jeg synes det kommer mye godt ut av. Bedriften får først og fremst opprettholdt aktiviteten på plattformen ved å kontinuerlig dele «storyes» fra kunder. Virksomheten får vist frem ekte bilder av hvordan produktet/tjenesten er i praksis, både for det estetiske og funksjonelle aspektet. Det bygger også en sterkere relasjon mellom virksomheten og kundene ved at forholdet blir lott mer personlig.

Kristoffer Skjervold

Fremhevet bilde – Hentedato 3/6/2021.

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *