De fleste som studerer, eller har studert markedsføring har kjennskap til Google Ads. Jeg har hørt om det, og vet hva det er, men jeg har aldri brukt det selv. I dette innlegget skal jeg gå gjennom steg-for-steg hvordan man oppretter en Google annonse. Målet er oppnå noe personlig læring og forhåpentligvis dele litt kunnskap med deg som leser.
Hvorfor bruke Google Ads …?
Google Ads er en av de mest lønnsomme løsningene for markedsføring for produkter og tjenester. Google er brukervennlig og det er designet for bedrifter uavhengig av størrelse og kapasitet. Det er også linket opp mot alle de andre verktøyene Google tilbyr. Dette gjør hele markedsarbeidet mindre komplekst som igjen kan føre til større suksess.
Steg 1 – Annonse-innstillinger …
- Velge annonsen mål og hensikt
- Velge type annonse. Video, tekst osv.
- Velge hvor du vil at reklamen skal føre klikkerne. Nettside, telefon, App.
- Nettverksmuligheter. Hvilke nettverk skal inkluderes i eksponering. (dyre og billige løsninger, viktig vurdering).
- Start- og sluttid på annonsen.
- Annonsen aktivitetstid. Når på døgnet.
- Velge land/område reklamen skal eksponeres i.
- Velge at reklamen skal eksponeres til de i det området, eller de som er fra området.
- Velge språk. Bør gå overens med området.
- Velge valuta å betale i og sette budsjett. (For bedriften).
- Bidding Strategy.
- Legge til utvidelser (extensions). Annonsen reagerer på flere søkeord. Høyere kvalitetsscore, dette senker pris per klikk.
Steg 2 – Annonsegrupper …
- Lage grupper
- Lage nøkkelord til gruppene.
- Legg til så mange grupper og nøkkelord du tror vil generere klikk.
Steg 3 – Lage selve annonsen …
- Lage overskrifter til annonsen.
- Tjeneste/produktbeskrivelse.
- Det er dette som vises i søkeresultatet.
- Test at det ser optimalt ut for både PC/Mac og telefon/nettbrett.
Kristoffer Skjervold
Sti-Norway, Annonsering på nett med Google Ads. Lesedato: 25/5/2021.
How to use Google Ads 2021, Metics Media. Seerdato: 25/5/2021.
Fremhevet bilde er hentet fra Unsplash.