Når jeg opprettet denne bloggen så koblet jeg den opp med Google Analytics og Google Tag Manager. Dette var å for å samle data og å lære mer om mine leseres atferd. Dette var også mitt første møte med data som var direkte rettet mot meg og som var til min disposisjon, så hvordan jeg har håndtert dataen på har vært varierende. Jeg skal fortelle litt om hva jeg ser på generelt og hva jeg fokuserer på når jeg legger ut et nytt innlegg. Grunnen til at jeg velger å bruke dataen fra bloggen min er egentlig kun fordi jeg har samlet data over flere måneder. Jeg kunne skrevet om informasjonen vi hentet inn ved oppstarten av 21m design, men der er det ikke like mye å hente enda.
Hva ser jeg på …?
Det første jeg ser på, naturlig nok, er antall besøk. Antall besøk svarer i bunn og grunn på om markedsføringen din er gjort på en god eller dårlig måte. Dette tallet kan variere utifra bilder, plattformer, overskriften, tid på døgnet osv. I starten av dette semesteret opprettet jeg en Twitter-profil som skulle hjelpe meg med å markedsføre denne bloggen og meg selv. Jeg holdt den aktiv en stund, men fikk veldig lite effekt av den. Det var veldig få medstudenter som var på Twitter og mitt personlige nettverk er noe begrenset på den plattformen. Plattformen hvor jeg fikk best resultater er Linkedin. Alle medstudentene mine er på linkedin, samt forelesere og gjesteforelesere.
Jeg har forsøkt å legge merke til hva slags bilder og overskrifter som lokker til seg flest lesere. Det jeg har erfart rundt dette er at det ofte er innleggets tema som fanger mest oppmerksomhet. Et av innleggene jeg har fått flest klikk på er det som handler om Bitcoin og blokkjeder. Dette er temaer som er på de fleste lepper, kontra et refleksonsnotat. Personlig synes jeg begge er interessante, men dersom en person som ikke kjenner deg kommer over bloggen din, vil personen mest sannsynlig lese om det som er relevant for den personen.
En annen statistikk jeg synes er interessant er den som omhandler nye/gamle besøkende, om en leser besøker nettsiden for første gang eller ei. Denne dataen kan fortelle deg flere ting. Den kan fortelle deg om det jeg akkurat nevnte, angående god eller dårlig markedsføring. Men også om nettverket ditt. På Høyskolen Kristiania fokuserer vi veldig mye på det å bygge nettverk. Jeg synes det er veldig gøy å utvide nettverket mitt, så jeg setter pris på at dette har vært et fokus-område.
Dersom nettsiden din har veldig få nye gjester, kan det være et resultat av lite vekst i ditt nettverk. Dersom du bruker få plattformer til å markedsføre din nettside, som meg selv, så er du helt avhengig å utvide nettverket ditt. Sannsynligheten for å oppnå flere nye gjester i løpet av en viss periode er betraktelig større dersom publikumet ditt vokser. Dersom du benytter deg av digitale verktøy som skal spre nettsiden din så er det vell og bra, men i mitt tilfelle så driver jeg kun for egen maskin, så nettverket mitt er avgjørende for å oppnå positiv data.
Det siste fokus-område jeg skal nevne er gjennomsnittlig økt-varighet. Denne daten er en sterk indikasjon for deg som publiserer noe. Jeg som skriver blogg ønsker jo at de besøkende skal være minst like lenge på bloggen min som det tar å lese et innlegg. Som bildet ovenfor viser, så kan man se at gjennomsnittlig besøkstid er på 2:26 minutter. Ønsket er jo at alle som klikker seg inn, skal lese innlegget, men sånn er det ikke alltid. Hvis resultatet av et innlegg viser en veldig lav gjennomsnittstid så kan det bety at starten på innlegget, eller førsteinntrykket er dårlig, og motsatt. Når jeg ser 2:26 minutter, så er jeg delvis fornøyd. Jeg vet at mange går inn kun for å se, spesielt medstudenter, så disse gjestene vil dra gjennomsnittet betraktelig ned.
Data er mer enn bare tall …
Når jeg ser på tallene i Google Analytics så ser jeg først og fremst data, men jeg ser også noe mer. For meg så er det en motivasjons-kilde. Det å se at noe vokser og blir til synes jeg er veldig morsomt. Dersom det butter litt imot, så tar man grep og venter på resultatet. Noen ganger går det bra, andre ganger må man prøve på nytt. Det er det som er givende, å strebe etter resultater for og så oppnå nettopp det. Man tenker mer og blir mer klar over hva man gjør når man deler noe med nettverket sitt. Datainnsamling har lært meg en del om atferd og metoder som jeg allerede har hatt nytte av.
Kristoffer Skjervold
Ingen eksterne informasjonskilder ble tatt i bruk til utformingen av dette innlegget, utenom egen innsamlet data. (Januar – Mai, 2021).
Fremhevet bilde, hentet fra Unsplash, 19/5/2021.