Vurdering av Lokalbrygg.no

I dette blogginnlegget vil jeg foreta meg en vurdering av en nettbutikk. Denne nettbutikken heter Lokalbrygg AS og blir drevet av en venn av meg, Eirik Tomter. Han lanserte nettbutikken for omkring syv måneder siden og konseptet handler om å samle Norges lokale ølbryggerier på en plattform. Grunnen til at jeg valgte nettopp denne nettbutikk er mye fordi jeg kjenner Eirik godt, men også fordi jeg synes det er interessant å fokusere på en bedrift som enda etablerer seg i markedet og som har et stort potensiale.

Mine vurdering vil bli gjort basert på inntrykk fra et annet blogginnlegg. Dette blogginnlegget ble skrevet av Even Ødegård og det er slags guide om hvordan man burde vurdere nettbutikker. Denne guiden inneholder ti forskjellige fokusområder, som vil bidra til utformingen av dette innlegget.

  1. Førsteinntrykk

Førsteinntrykk vil i mange tilfeller være helt avgjørende. Mange kunder kan velge bort din nettbutikk dersom den ikke er i stand til å gi et godt inntrykk de første sekundene, enten det handler om funksjonalitet eller utseende. Lokalbrygg har i mine øyne, et godt grunnlag for å gi et godt førsteinntrykk. Øverst på siden er en oversiktlig meny hvor du kan navigere deg til de sidene du er ute etter. Midt på skjermen får man opp forskjellige tilbud som rullerer. De tilbudene de reklamerer for er veldig inkluderende for bryggerimiljøet, hvor de inviterer til en egen festival, ølkurs og tilbud på produktene.

Det er lett å finne informasjon om visjonen og konseptet deres på forsiden. Det er viktig å vise hva slags bedrift dette er og hva slags identitet bedriften representer. Det kommer tydelig frem at Lokalbrygg samarbeider med norske bryggerier og norsk håndverk. Dette er bærekraftig i og med at de bidrar til drift for andre norske arbeidsplasser.

  1. Synlighet

Synlighet handler om hvor lett det er for kunder å finne nettbutikken din eller produktene dine. Det hjelper å være aktiv på sosialemedier da mange bruker tiden sin der, men en stor del av det handler om bruken av søkemotorer, særlig Google. Dersom du ikke er tilgjengelig på noen som helst måte på Google, vil kunder lett bli snappet opp av konkurrentene dine.

Jeg eksperimenterte litt med Google og forsøkte å få en viss indikasjon på hvor Lokalbrygg ligger i i løypa. Uavhengig av hva jeg søkte på så var det tydelig at aktører som Kolonial og Gulating er store konkurrenter. Jeg Googlet «øl på nett», da fant jeg Lokalbrygg på 7.plass. Dette er ikke optimalt, men det er nokså bra til å kun ha vært på banen i et år, i motsetning til konkurrentene som allerede er etablerte. Jeg spesifiserte mitt neste søk litt mer og gikk for «lokal øl», da havnet Lokalbrygg på nr.1. Så dersom folk vet hva de er ute etter, så er det veldig lovende.

Jeg testet også ut noen produkter som Lokalbrygg selger. Da jeg Googlet disse produktene så kom også disse helt øverst, så jeg vil tørre å påstå at Lokalbrygg er veldig synlige i den forstand. De har også nesten 700 følgere på Instagram og nesten 2000 likes på Facebook. De deler kontinuerlig innlegg på de forskjellige plattformene og skaper seg et større publikum hele tiden.

Instagram, Lokalbrygg-profil
  1. Brukervennlighet

Når det kommer til brukervennlighet så er det noen ting som er veldig viktig. Man opplever brukervennligheten tidlig i kjøpsprosessen, så at den er på topp er svært nødvendig. Dersom siden din mangler god struktur og organisering kan dette være grunnen til at noen kunder aldri gjennomfører et kjøp. Den skal være i en slik stand at du som kunde skal kunne navigere deg fint frem, uavhengig av alder og teknisk anleggelse. Det er også viktig å ta hensyn til de forskjellige enhetene som blir tatt i bruk, PC, mobil, nettbrett osv. Det finnes kunder på forskjellige enheter, så det er viktig å gi et godt inntrykk på alle de nevnte enhetene.

Det er på PC/Mac-enhetene jeg synes Lokalbrygg viser seg selv fra sin beste side. Da får du et større bilde og man kan med en gang se hvor man kan navigere seg videre. Dette faller nokså naturlig, ettersom at skjermen er større og mulighetene da blir fler. Det skal sies at jeg synes at nettbutikken er godt tilpasset på mobile enheter også. Det er zoomet mer inn på produkter, søkefunksjon og en ukomplisert filter-funksjon.

Bilde fra sortimentet, Mac

  1. Kjøpsprosess

Det er viktig å gjøre kjøpsprosessen så enkel og smertefri som mulig. Jo færre implikasjoner, jo lettere er det å få aksept fra kunden. Det er også viktig å få kunden til å føle seg trygg på nettsiden din. Dersom du har sertifiseringer eller god kundervurderinger e.l. er det lurt å vise til det. Andre ting som kan bidra til det et tryggere handlemiljø er å vise betalingsløsninger. Det vil alltid være et pluss i boka og vise til trygge og kjente løsninger som kundene mest sannsynlig er kjent med fra før av. Det er også viktig å informere om antatt leveringstid, da dette kan være helt avgjørende for kunden. Man bestiller ikke et produkt dersom det kommer senere enn da det er tiltenkt å bruke det, eller konsumere i dette tilfellet.

Jeg testet nettbutikken ved å gå gjennom kjøpsprosessen selv, fra å velge et produkt til å skulle betale. Jeg visste før jeg valgte produkt hva slags betalingsløsninger Lokalbrygg tilbydde, for det gjør de seg rett med ved å vise i bunnen av alle sider. Det vises kun til vurderinger av selve produktene som selges. Jeg så ikke noen vurderinger på Lokalbrygg som butikk, det kan være flere årsaker til dette. Trolig fordi det ikke finnes spesielt mye data på akkurat det, så det kan være et område å se nærmere på for deres del. Når det kommer til frakt og levering så fikk jeg både positive og noen negative inntrykk. Det positive var at de har en løsning som gir kunden fri frakt dersom du handler for mer enn 1200,-. Det høres veldig dyrt ut, men jeg går ut ifra at de selger i større kvantum. De tilbyr også pakker som er forenelig med denne grensen. Den eneste risen jeg kan gi her er når det gjelder leveringstid. Helt i slutten av prosessen er da jeg får mitt første møte med leveringstid. Man kan selv velge leveringstid, noe som er veldig positivt, men jeg synes det kommer for sent frem. Dersom man kan levere raskt er dette noe man burde markedsføre, da dette er svært viktig for kunder.

  1. Hastighet/teknologi

I Inevo sitt innlegg, som er hovedverktøyet mitt i til dette innlegget, viser til at 1/4 forlater nettbutikken din dersom det tar mer enn fire sekunder å laste inn. Dette var jeg ikke klar over tidligere, men jeg kan se det for meg. Google har også en funksjon som fungerer slik at dersom siden din er treg, vil den ikke bli prioritert i et organisk Google-søk. Det finnes verktøy man kan bruke dersom man vil teste en side og å se forbedringsmuligheter.

Jeg fikk ikke kjenne på det at siden responderte dårlig, så ut ifra det så har jeg ingenting å utsette. Jeg har ikke benyttet meg av slikt verktøy tidligere, så jeg ga det et forsøk. PageSpeed viste til et tydelig forbedringspotensiale, spesielt på mobilversjonen. Kanskje det hadde lønnet seg med en App. Selv om denne testen sier en ting, så var det ikke bemerkelsesverdig på verken mobil eller Mac når jeg navigerte meg rundt på siden.

  1. Kundetilfredshet

Kundetilfredshet er livsviktig! Vi lærer tidlig om effekten av Word of Mouth og hva det betyr for en bedrift å få god omtale. Ikke bare fordi det er hyggelig og motiverende med positive tilbakemeldinger, men også fordi det kan generere ekstremt mange kunder. Gode omtalelser burde viser frem som diplom. Dette gjelder både for produkter, tjenester og driften som helhet.

Dersom du er av den kritiske typen så vil det falle deg naturlig å gjøre research når du skal handle. Hvis du er usikker på hva du skal velge, så kan omtalene være det som avgjør hva du går for. I noen tilfeller har du ikke mulighet til å selge i det hele tatt, dersom du har for mange dårlige anmeldelser. Jeg gikk inn på Facebook-profilen til Lokalbrygg for undersøke hva deres kunder hadde på hjertet. Det var så mange positive tilbakemeldinger der! Kunder beundret både produkter, leveringstjenestene og selve konseptet. Det var utrolig gøy å se!

Det var noe jeg syntes var merkelig rundt dette her. For på selve nettbutikken så må man grave litt for å finne omtalene, noe som ikke gir mening, ettersom at omtalen er så god. Den eneste formen for anmeldelser var under hvert produkt, og med over 200 produkter i sortimentet så vil det naturligvis ikke være mange omtaler å lene seg på. Min anbefaling er å bruke alle de flotte tilbakemeldingene som man finner på Facebook-siden deres på flere plattformer.

  1. Trygghet

Jeg har allerede vært delvis inne på det å få kunden til å føle seg trygg, men det er naturligvis flere grep man kan ta for å sikre trygghet for kunden. Inevo-innlegget nevner at det er viktig å få frem returordninger, kontaktinfo, eventuelt en chat og at dersom man har en sertifisering som tilsvarer trygg netthandel vil det også anbefales å vise til. Dette trenger ikke være helt A4, men det er visse områder her som bør tas hensyn til.

Produkttypen som Lokalbrygg leverer kan ikke behandles på samme måte som f.eks. klær. Dersom du ikke er fornøyd, kan det bli vanskelig å bytte. Løsningen Lokalbrygg tilbyr er at dersom du som kunde ikke er fornøyd vil du få pengene tilbake eller et nytt produkt. Dette er nok den beste løsningen ved eventuelle problemer og dette markedsfører de på forsiden deres, noe jeg synes er veldig fornuftig.

De viser også til fri frakt over 1200,- løsningen jeg nevnte tidligere, noe jeg ser på som bærekraftig. Det er å foretrekke at kundene handler i større kvantum, slik at antall bestillinger minker uten at salget nødvendigvis gjør det. Det åpner også opp for en mulighet for man kan handle sammen med andre, som igjen er bærekraftig.

Istedenfor en chat-løsning så finnes det en fane med Q&As som besvarer de fleste spørsmål. I tillegg til det så har de en tilbakemelding-løsning hvor man kan stille hva som helst av spørsmål eller komme med ønsker. Det er viktig å lytte til publikumet!

Jeg så ingen sertifiseringer på nettsiden, men jeg ser ikke på det som en avgjørende faktor. Det vil kun være et positivt bidrag til siden, så det vil bare være fornuftig å ha noe å vise til.

Skjermbilde, hentet fra Lokalbrygg.no

  1. Kundekommunikasjon

Kundekommunikasjon omfatter mye av hvordan bedriften din opptrer på sosiale medier. Er bedriften mottakelig for tilbakemeldinger? Responderes det på offentlige tilbakemeldinger eller blir de oversett? Det handler også om kontinuitet i aktivitet. Deles ting ved tilfeldige tidspunkter eller er det tanke bak det. Dette er noen ting som er viktig å sette seg inn i når du skal fokusere på kommunikasjonen mellom bedriften og kundene.

Som nevnt tidligere i innlegget mitt har Lokalbrygg en egen side hvor du kan sende inn private tilbakemeldinger. Dette er veldig lurt, for kunder slipper at resten av publikumet ser hva du selv skriver, slik at kunden kan føle seg mer komfortabel. Dersom kunden ytrer noe den selv ønsker at flere skal se er også det er mulighet man har på Facebook og kommentarfelt på Instagram.

På Facebookprofilen til Lokalbrygg kan man se at det er et sunt forhold mellom kundene og bedriften. De aller fleste omtaler blir vennlig besvart og jeg får inntrykk av at det er lav terskel for å komme med tilbakemeldinger.

På deres Instagram blir det veldig ofte delt bilder, videoer og/eller informasjon. Det man kan forvente å se der er informasjon om forskjellige produkter, tilbud og en informasjonsspalte hvor man lærer alt mulig om øl. Dette viser at de er seriøse og at de har kompetanse på deres område. Det er også en fin raushet i det, hvor de lærer bort ting i små mottakelig doser for publikumet.

Dette er en av fordelene med å ikke være en så altfor stor bedrift. Det er lettere å pleie forholdet mellom kundene og bedriften. Jeg synes Lokalbrygg gjør en veldig god jobb på dette område og jeg håper det fortsetter slik selv om de vokser, og får enda flere kunder.

  1. Priser / utmerkelser

Dersom bedriften din har vært så heldige å mottatt én eller flere priser så er det veldig positivt. Dette kan enkelt kommuniseres og bidra til trygghet for kunden. Ettersom at Lokalbrygg ikke har vært tilgjengelig i mer enn syv måneder så har ikke de mottatt noen priser, enda. Alt annet hadde vært veldig spesielt. De har heller ikke deltatt i noen kåringer, men det kan skje i fremtiden.

  1. Konsept / strategi

Konsept og strategi går hånd i hånd. Dersom du har et klart og tydelig konsept vil strategien ligge i det. Som jeg sa innledningsvis i dette innlegget så er konseptet til Lokalbrygg basert på det å samle nasjonens lokale bryggerier på én plattform, slik at hele Norge kan nyte hverandres øl. Så det er nettopp det de gjør. De samarbeider med 35 bryggerier per. nå. og selger til hele 89. Kommuner i Norge. Det er veldig imponerende på syv måneder i drift.

Håndverksøl på nett

Avslutning

Mot slutten av denne oppgaven tok jeg kontakt med Eirik og han kunne fortelle at de stadig får inn nye samarbeidspartnere. Det er godt å høre, ikke bare fordi jeg heier på Eirik og Lokalbrygg, men også fordi mange av teoriene i denne analysen stemmer overens med resultatene. Basert på disse ti fokusområdene var det ikke mye ris å dele ut, men mest ros. Det var også gledelig å se utviklingen i tilbakemeldinger. Det var flere som ikke var helt fornøyd i starten, men det ble flere og flere fornøyde med tiden, nok et sunnhetstegn! Jeg beundrer det samholdet Lokalbrygg har skapt sammen med kundene og samarbeidspartene sine på kort tid og ønsker de lykke til videre!

Kristoffer Skjervold

Inevo, Even Ødegård, Hvordan vurdere din nettbutikk. Lesedato: 19/4/2021.

Lokalbrygg.no. Dato 19/4/2021.

Lokalbrygg, Instagram. Dato 19/4/2021.

Lokalbrygg, Facebook. Dato 19/4/2021.

Pagespeed, testeverktøy. Dato 19/4/2021.

Trygg E-handel, sertifisering. Dato 19/4/2021.

Fremhevet bilde. Hentedato: 19/4/2021.

3 thoughts on “Vurdering av Lokalbrygg.no

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *