Bergans er en velkjent merkevare for oss nordmenn. I over 100 år har de vært en aktør på det Norske markedet og er nå en etablert og stabil merkevare. De fleste av oss har nok eid et Bergans produkt i løpet av livet, ettersom at vi nordmenn lever i alle typer vær og vind. Dette er en av grunnene som gjør det interessant å skrive eksamen om Bergans. De produserer og selger produkter som skal benyttes i naturen. Da vil det naturligvis være i deres beste interesse å operere på en bærekraftig måte slik at det rammer naturen minst mulig. Jeg vil derfor, på bakgrunn av min eksamen, se litt nærmere på Bergans fokus på bærekraft.
Selvinnsikt …
Ved et enkelt besøk til deres hjemmeside vil det være lett for enhver å navigere seg til deres bærekraft-fane. De fleste merkevarer viser til deres mål og milepæler innenfor bærekraft med stolthet, det samme gjør Bergans. De viser også et problem, eller mål om du vil. Både ved deres design og produksjon er bærekraft i fokus, men det er ikke her problemet deres ligger. Hullet i deres syklus handler om utnyttelse av resirkulerte produkter, at de kan benytte gamle produkter til å lage nye produkter. Dette er i fokus hos Bergans. I mine øyne viser dette at de har selvinnsikt og er viser derfor tydelig til forbrukerne at de er klar over forbedringspotensiale.
Lenge leve produktet …
Når man gjør research vil man ofte finne seg i en oversvømmelse av informasjon og det er mye som ikke vil feste seg til minnet. Det som ble sittende igjen denne gangen var Bergans fokus på design. Det var så mye mer enn det jeg forventet, underliggende grunner som viste seg å være veldig viktige.
Alle som selger produkter driver naturligvis med testing for å sikre kvalitet og funksjonalitet. Bergans har derfor helt egne laboratorier, skapt for testing av materialene, funksjonalitet og kvalitet. Dette er nokså vanlig, men de har et eget lag, «Team Bergans». Dette laget består ikke av forskere, men friluftselskere. Dette gjør at Bergans får en unik mulighet til å teste produktene på måter man kanskje ikke får til på et laboratorium. Så medlemmene er altså veldig tett med på produksjonen og designet av produktene.
Som underoverskriften sier, «Lenge leve produktet», som er et slags slagord og visjon for Bergans. Dette skinner gjennom i deres produktdesign. Siden de ønsker at selve produktene skal leve så lenge som mulig så har de designet muligheter til å reparere produkter, isteden for å erstatte de. Som for eksempel glidelåser. Dersom en glidelås blir ødelagt så kan man byttet ut kun den, isteden for produktet. Det samme med kragene på barnejakker, som kan bli utsatt for å bli tygget på av mindre barn. Så isteden for å kjøpe en helt ny jakke, så kan kragen erstattes med en ny krage. Dette minsker jo også materialsvinn.
Bergans er ikke veldig utfordrende på design når det kommer til det kosmetiske. Deres designmodell handler om å være tidløs og å kunne møte flere segmenter over lenger tid. Mange aktører i klesbransjen er opptatt av å være aktuelle til enhver tid, og produserer derfor produkter til dagens mote. Dette motstrider med Bergans visjon om levetid. Ettersom at de fokuserer veldig på levetid så designer de produktene sine slik at de er aktuelle til enhver tid, isteden for å oppdatere seg på motetopper.
Inntrykk …
Det er alltid interessant å vurdere sine oppfatninger opp i mot det som er realitet. I mange tilfeller er det ofte flere grunner til at ting er som de er, og det var tilfelle her også. Jeg hadde aldri hørt om Team Bergans og det virker som et veldig givende verktøy som får Bergans enda nærmere forbrukerne sine. Design-biten var den mest overraskende, da jeg alltid har tenkt at de har et lite utagerende design kun for å appellere til flest mulig, men at det også resulterte i en veldig bærekraftig levetid for samtlige produkter.
Kristoffer Skjervold
Informasjon om Bergans og deres design
2 thoughts on “Bergans fokus på bærekraft”